- Peranan Sebagai Penilai ( An Assessment Role )
- Menyedia dan menjalankan ujian saringan untuk mengenal pasti murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran.
- Menjalankan Ujian Diagnostik untuk mengenal pasti masalah masalah pembelajaran yang khusus yang dihadapi oleh murid-murid.
- Menjalankan penilaian berterusan dan merekodkannya dengan
rapi dan tersusun.
2. Preskriptif ( Presciptive Role )
- Merancang dan menyelia serta melaksanakan program individu bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah pembelajaran yang tertentu.
3. Peranan Pengajaran / Therapentik (A Teaching Therapentik)
- Mengajar murid-murid yang menghadapi masalah pembelajaran yang mana tidak dapat diatasi oleh guru asas dalam situasi kelas.
- Mengajar bersama-sama dengan guru asas dengan “ team teaching ” / “ guru pendamping ” sekiranya perlu.
4. Peranan Khidmat Bantu ( A Supportive Role )
Membantu guru-guru merancang dan mengubah suai aktiviti-aktiviti dan bahan- bahan pengajaran dan pembelajaran.
5. Peranan Perhubungan ( A Liaison Role )
Menghubungi dan berbincang dengan ibu bapa atau penjaga murid tertentu
untuk mendapatkan maklumat lanjut.
Mengajukan cadangan-cadangan kepada ibu bapa bagaimana mereka membantu demi
kepentingan pembelajaran anak-anak mereka
0 comments:
Post a Comment